Pàgines

dijous, 7 de març del 2013

L'educació per a la tolerància: una eina per a promoure el desenvolupament òptim



Per Núria Moya Ferrández


El meu escrit parla sobre la relació entre educació i tolerància. L’educació i la lectura són dos eines molt valuoses per als essers humans. Aquestes ens doten de saber, fan que puguem construir les nostres pròpies idees i ens obrin la porta, entre moltes altres coses, a conèixer més enllà del que conta el nostre entorn i la nostra cultura.

La motivació per escriure sobre aquest tema, ha sigut gràcies a un vídeo que em recomanaren fa un parell d’anys i no me cansi de veure. En ell, la nigeriana Chimamanda Adichie ens conta una història real del poder dels llibres, del saber, en definitiva, de l’educació. Ací vos faciliti l’enllaç del vídeo i de veres ho recomani, perquè vos encantarà.



La ignorància és molt perillosa, és un arma de doble fil i actua en la nostra contra. El desconeixement sobre altres cultures pot fer que les rebutgem. Les creences errònies sobre la gent d’altres països, o ni que parlar d’altres continents, pot fer que els tinguem llàstima, por o fàstic. Totes aquestes idees preconcebudes són el fruit de la desinformació estesa en la societat. Des de temps immemorables, aquesta ignorància del poble ha sigut el medi dels poderosos per aconseguir els seus propòsits. Qui té el poder mana, fa i desfà al seu gust i açò ha sigut així durant tota la història de l’ésser humà, com per exemple en la invasió d’Amèrica, la colonització de moltes terres, l’ explotació i contaminació d’altres territoris econòmicament més pobres i la manipulació actual dels medis de comunicació.

Per tot açò, per no estar desinformats, per no permetre que ens tapen els ulls i ens conten mentides, perquè no ens creen una imatge errònia de cap col·lectiu de persones, hem d’educar en la tolerància i el respecte. Educar en la tolerància és una educació en valors i aquesta és molt més complexa que qualsevol altre tipus d’educació, però és la més important per formar nens que poden arribar a ser adults compromesos, plens, tolerants, solidaris... en definitiva, adults que podran fer d’aquest món un món millor.
L’educació ha de garantir la igualtat d’oportunitats per a totes les persones evitant la discriminació, la exclusió social i la violència. Per això, la formació intercultural en estudiants i educadors hauria de ser un objectiu primordial en l’àmbit educatiu. Millorant les relacions entre professors i alumnes; treballant amb les famílies; creant un ambient cooperatiu ensenyant a conviure i a tolerar transmetent valors com el respecte, la justícia i el deure.

Si des de la infància transmetem als nostres fills, als nostres alumnes, el valor d’apreciar allò que tenim, si els ensenyem a respectar als demès i les seues diferències, si els animem i motivem a créixer amant la natura i respectant el medi ambient i sobretot, si els conscienciem de que el nostre estil de vida no és el millor ni el únic, si els mostrem que hi ha persones que viuen diferent a nosaltres i són feliços, aleshores aprendran a respectar als demés.

La educació és la nostra millor aliada per formar xiquets tolerants. Amb ganes, una base d’amor i comprensió i amb les ferramentes informatives que tenim al nostre abast podem aconseguir una educació evolutiva òptima.

Per finalitzar i esperant haver deixat lloc a la reflexió, vos adjunti enllaços de pàgines relacionades amb l’educació i la tolerància. La primera es un programa didàctic de la Junta andalusa per treballar la tolerància amb nens.
La segona és un document on planteja diferents problemes de discriminació i racisme dins l’escola i com tractar-los. http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_37/RAQUEL%20PELAEZ%20CANTERO_2.pdf

“Tots som ciutadans d’un lloc anomenat món”

1 comentari:

  1. Tolerancia, respeto, compromiso, solidaridad… todos estos son valores, que tal y como mi compañera indica, necesitamos fomentar. Y es que la sociedad multicultural en la que vivimos hoy, lo demanda con urgencia.
    Coincido con Nuria, en que la mejor arma para evitar todas aquellas emociones, cogniciones o conductas negativas hacia otras culturas es la educación. Y desde mi punto de vista, no solo es importante que nos preocupemos por conocer de cerca las realidades de los demás, sino que tenemos que estar dispuestos a comprenderla. No es suficiente entrar en contacto con las otras culturas, sino que hay que esforzarse por ver lo bonito de cada cosa y siempre desde una perspectiva positiva.
    Si lo que pretendemos es promover actitudes positivas hacia la diversidad entonces hay que tener en cuenta también la relevancia de la familia y del entorno en el desarrollo del ser humano. Decía Striker (1964) que “el niño nace asocial”, o lo que sería lo mismo, que no es ni Pro ni Antisocial, sino que su naturaleza está determinada por aquello se encuentra en su discurrir vital. Eso implica que nuestro self y nuestra percepción de los demás se alimentan de la interacción con los otros, especialmente de la interacción con los miembros de la familia. Si los niños se crían en un medio en el cual se promueva la multiculturalidad y valores como tolerancia, respeto, compromiso o solidaridad, entonces esos niños adquirirán todos esos valores. Por tanto, una intervención adecuada no solo implicaría trabajar directamente con los niños para promover el respeto hacia la diversidad, sino que habría que procurar hacerlo también desde el ámbito familiar.

    ResponElimina